Saját fotó
Csordás Izabella PCC
coach, team coach, mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember, közgazdász

Kényszerpihenős hozadék

#egészség #pihenés #hatalom

Múlt szerdán 2 napi itthoni hányós-hasmenős betegeskedés után vittem be a fiamat a kórházba. Több konzultáció után döntöttem úgy, hogy az egyébként több mint négy éve itthon született fiamat életében először kórházba viszem. Anyaként bekapcsolt a "baj van" jelző. A háziorvossal sokat konzultáltam, nehezen adtam meg magam a sorsnak, hiszen így minden borul: a kórházmentes életünk, a másik gyerekemmel a kapcsolódás, a programjaim. Ahhh. Nincs más megoldás.
Két napot együtt töltöttünk bent, ebből 24 órán át várva, hogy lecsöpögjön a bal1es ágyon feküdve a negyedik infúzió is. Sosem tapasztaltam még ilyen megállíthatatlan folyadékvesztést. Összesen két liter folyadék a csöpp gyerekbe. Minden cseppje áldás.


A szabadúszó életet persze felrúgja egy ilyen, de az anyaszerep segített elfogadni a kényszerleállást. Ahogy bíztam az infúzió hatásában, és görcsösen kapaszkodtam a mielőbbi gyógyulás reményébe, sorra írtam az időpont lemondó/módosító leveleket.

Aztán amikor épp elaludtam a kezemben alvó gyerekkel, a nővér felköltött, hogy mérjem meg a gyerek lázát, aztán még egyszer, hogy itt nem szokás, hogy a gyerek alszik kívül. Akkor még megnyugtattam, hogy érzem a kezemben, és jól vagyunk, köszönöm. Másnap reggel már kevésbé értő szemekkel figyeltem az újonnan megjelenő friss nappalos nővér harciasságát, hogy nappal nem szabad anyának ágyban feküdni, és vizitkor rend a lelke mindennek, nehogy az orvos... . Mérlegeltem lehetőségeimet, rájöttem, hogy egy súlyosan hierarchikus rendszer legalján kevés értelme van a szabály végrehajtóival vitatkozni, ezért csak belekapaszkodtam cselekvési szabadságomba, és ágyban maradtam a fiammal összebújva és olvastam tovább a mesét. Az orvos szelíden megkérdezte a fiamtól, hogy jó itt anyával összebújni és mesét hallgatni, majd jobbulást kívánt és ment tovább.
Az utolsó szabály, amit meghallgattam a gyerekem betegjogaihoz kapcsolódott, miszerint tilos őt anyaként ilyen állapotban fényképeznem, és kórházban amúgy sem. Ez a kép is így készült, na. Hosszan futott bennem a belső narratíva, amit jobbnak láttam megtartani annak a mantrának a védelmében, hogy hamarosan hazamegyünk.

A rideg és merev szabályokkal áthatott kórházban erőforrásgyűjtéssel töltöttem némi időt, ahogy a fiam elaludt, és kezdtem látni, hogy jobban van már.

Végiggondoltam, hogy mi mindenért lehetek hálás:
  • Hálás vagyok, hogy olyan országban élek, ahol van és elérhető jó orvosi ellátás.
  • Hálás vagyok, hogy kevesen vannak a kórházban és egy szobában csak mi vagyunk. Egyelőre.
  • Hálás vagyok az itt dolgozók jóakaratáért.
  • Hálás vagyok magamnak, hogy az észszerűtlen szabályokat bátran átlépem, ha a gyerekem és az én jóllétemet szolgálja.
  • Hálás vagyok, hogy a gyermekeim apja felelősséget érez az egészségükért, hozott nekünk, amit kértünk és a lányomért el tudott menni az iskolába, amikor a lányom lett rosszul, és én nem tudtam a kórházból mozdulni.
  • Hálás vagyok, hogy élnek a szüleim, hogy jól vannak és segítőkészen jönnek, amikor szükség van rájuk, és támogatnak.
  • Hálás vagyok, hogy a munkámban megélhetem és megengedem azt a rugalmasságot, hogy átalakítsam a napi és heti rendemet, ha fontosabb szükségletek kerülnek előtérbe, mint például a szeretteim jólléte.
  • Hálás vagyok, hogy a háziorvossal megosztottam a bizonytalanságomat és hogy elérhetem őt telefonon, ha szükségem van a segítségére.
A következő éjszakánk nyugtalanabb volt: újabb nővér újabb szabályértelmezéséhez alkalmazkodni igazi kihívás volt: a karanténszobát hagyjam el nyugodtan, és a folyosón végigbaktatva (gyermekem egyedül hagyva) fáradjak hozzá, ha kérésem van. Ő nem 38, hanem 38,5 fölött ad lázcsillapítót, ja, és hasmenés ellen semmije sincs, mosószert meg végképp nem tud adni.

Aztán csak elaludtunk. Majd hajnalban egy újabb fiúcska érkezett a kórterembe, az egyébként tátongó üres kórtermek közül természetesen ide ugyanilyen tünetekkel. Itt már az észszerűtlenség annyira kiabált, hogy elkezdtem minél több magyarázatot gyártani magamban, mint biztos így csökkenthetők a takarítási költségek, ja, hogy a fertőzésveszély nő, nem baj... Elkezdtem nagyon haza vágyni.

És fél nap múlva jöhettünk is szerencsére.
Itthon pedig rajtam volt a sor: előadtam wc-ölelős egyéni műsorszámomat, miközben gyermekeim energiaszintje egyre emelkedett. És hálát adtam az égnek, hogy ezt itthon tehetem és nem a kórházban élem meg.

A kórházi élmény két fontos tapasztalást hozott, íme a hozadékok:

- egyrészt megéltem, hogy mennyire jótékony a lelkemnek a kiszakadás, és hogy képes vagyok rá felkészülés nélkül is, amikor úgy jövök haza a munkából, hogy holnapi teendőimet listázom. Ülni, feküdni a fiam mellett - ezzel a jelenléttel tudtam őt gyógyítani, és ezt a köteléket, ami köztünk van biztonsággal és bizalommal kipárnázni: van, lesz az életben, akire számíthat. Ez egy nagyon mély, nagyon fontos tudás, ami most növekedhetett benne. Látom, ahogy azóta is ragyog a szeme, ahogy rám néz. Nincs ennél a stabilitást adó feladatnál fontosabb dolgom a világban.

- másrészt elmerengtem a kórházi dolgozók kihívásain, a feladatkörükön, az alá-fölé rendelt viszonyaikon, az örökölt, kapott, benyelt szabályokon, amiket talán csak ritkán kérdőjeleznek meg, és elgondolkodtam az emberségen, ami nem a fehér köpennyel jár. Nagyon összetett, nagyon sokféle szempontot felölelő rendszer ez, ami tulajdonképpen a felhasználóért volna, mégis olyan, mintha a legkevésbé a felhasználói élmény volna fontos. Együttérzek az ott dolgozókkal, és egyszerre lázadok a tapasztalt működés egy része ellen. Bízom benne, hogy képes lesz a magyar egészségügy, az egyes kórházak, az orvosi teamek megújulni. Mert végső soron ez is az emberen múlik.

Minden betegnek és beteggondozónak kívánok türelmet, egészséget, támogatást!
Sokan vannak most nehéz helyzetben!

Megjegyzések

Legnépszerűbb