Saját fotó
Csordás Izabella PCC
coach, team coach, mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember, közgazdász

Karantén-BÖJT II. - lelki hozzávalók és a fizikai szint

 - Most jövök rá, hogy ami kijön belőlem, az olyan, mint az újszülötteknél a mekónium.
- Azt akarod mondani ezzel, hogy újjászületsz?

Ez a reggeli vicces, rövid, számomra többfelé mutató párbeszéd jól illusztrálja azt a sokféleséget, amit a böjt, egészen konkrétan a léböjt számomra jelent és amit most hoz. Kilencedik napja léböjtölök.

A BÖJT LEFOLYÁSA - A LELKI HOZZÁVALÓK

A böjtre való felkészülés, alapos átgondolás, a korábbi emlékek felidézése megtartó erővel bírt és bír számomra ebben a hosszú folyamatban. Jólesik támaszkodni a korábbi emlékekre, az újjászületés-képre. Minden alkalommal, és minden másoktól jövő kérdésnél, de még akkor is, amikor éppen a gyerekeknek sütött pizza után pizzák repkednek lecsukott szemhéjamon némi gyomorkorgással kísérve, egy vágyott jövőképbe kapaszkodom: visszanyerni a testemet, megtisztulni, és megkönnyebbülni. Most már bátran írom le a megkönnyebbülést, mert azon túl, hogy gyomortájon nagy könnyebbséget élek meg a leépítő diéta elejétől, lelki megkönnyebbülést is megélek, könnyedebben veszem a vitás helyzeteket.


Mégis ha megkérdezitek, milyen lelki felkészültségre van szükség a léböjthöz, én ezt a hármast gyűjtöttem össze, és adom most át nektek:

  • végy egy nagy adag elszántságot, amit a számodra legplasztikusabban, legrészletesebben elképzelsz: miért is csinálod mindezt? hova akarsz eljutni? mit hoz ez neked? Fontos, hogy jól tudj kapcsolódni a belső indíttatásodhoz, a motivációdhoz - ez legyen a sajátod, és nem egy trendé, nem egy követésé. Hanem tekints mögé: mit kapsz te ebből? 
    Hogy valóban érezd a súlyát és jelentőségét: én három hónapja forgatom magamban a gondolatot, és az "rúgta be a motort" és rakott rá a valóság-vágányra, amikor a húsvét körüli tavaszi szünet formájában megláttam az időbeli és fizikai terét is ennek az életemben. 
  • fűszerezd meg mindezt három extra adag önfegyelemmel, hogy a konyhában majd rád mosolygó rágható falatok: chipsek, rántott húsok, almák, vagy a levesből integető zöldségdarabok ne vigyenek kísértésbe. Engem egyszer a zöldségleves előkészítése során egy káposztacsonk, amit a kidobástól akartam megkímélni, majdnem kísértésbe vitt. Amolyan megszokásszerűbe. Szeretek nyers zöldséget rágni, és olyan egészségesnek tűnt a kis huncut. Aztán eszembe jutott, hogy most nem rágok, mert nem akarok később rágódni.
    Mindig tudd, hogy hova tartasz, lásd hogy mekkora utat tettél meg eddig (akkor is ha egy napot), és becsüld meg az eddig befektetett energiádat. Sőt a megtervezett napirendet is tartsd tiszteletben. Mindez téged szolgál. 
  • és minden pillanatban keresd a lehetségest, keresd az örömforrást: pihenj, olvass, mozogj, táncolj, szaunázz, ha van hol (nekem sajnos ez most kiesik), és egyszerűen élvezd, hogy ezt csinálod. Én minden ebédfőzéskor megveregetem a vállam, hogy hős vagyok. Ki is mondom, amikor a családtagjaim elé ebédet teszek. Nevetünk. Most nem veszik be a gyerekek a poént, hogy ha ott hagyják a csokit, anya megeszi. Sőt a lányom is böjtölni akart, amit fél napig bírt, aztán farkaséhséggel nekilátott az ebédnek, viszont vagy nyolc napon át csinálta velem a reggeli tornát, és fantasztikus látni, ahogy ügyesedik. Ő is, ők is kísérnek ezen az úton. Minden nap köszönetet mondok a nekem feltálalt léért, a készítőjének, és hálás vagyok magamnak, hogy ezt az egészet csinálom. Tegnap este olajos-cukros testradír volt a meleg fürdő utáni kísérőm. Jólesett a 7 napos krémtelenségben. Merthogy sehogy nem viszek most magamba semmi feleslegeset.

A FIZIKAI SZINT

Az első és legfontosabb dolog, hogy a léböjt fókuszában az emésztőrendszer és ezáltal a test áll. Ez azt is jelenti, hogy a fizikai testünk jelzéseivel való összehangoltság, az érkező jelzésekre való odafigyelés, azok megértése és az azokra való reakció kulcsfontosságú a sikeres léböjt lefolytatásához

Számos fizikai jelzés érkezhet ezidőben a testből, számomra az alábbiak azok, amelyek, a legszembetűnőbbek a mindennapi normál működéshez képest:

  • a széklet minősége megváltozik, és fontos, hogy legyen. Ez egy jelzés arról, hogy eleget ittam-e, hogy valóban tisztulok-e. Ha elakadás van, megrekedés, az figyelmeztet. Nem véletlenül iszom minden reggel egy pohár vízben feloldott keserű sót. Nem jó az íze, nem is ezért iszom. Viszont elképesztő volt megélni, hogy a keserűsós oldat után milyen édes víze van az édesvíznek. Hirtelen értelmet nyert a sós tengervízzel való polaritáson túl az édesvíz kifejezés.
  • megnő a lepedékképződés, és előszeretettel naponta többször is fogat mosok és használom a legtöbb gyógyszertárban vagy drogériában beszerezhető nyelvkaparót. És örülök, hogy ezúton is megszabadulok némi méregtől.
  • az elején fokozódott az éhségérzetem, főleg a leépítő diéta idején, ahogy fokozatosan szokott hozzá a testem az ételek mennyiségének és jellegének változásához, aztán eltűnt az éhségérzetem, és ezzel együtt valami földöntúli megkönnyebbülés-élmény érkezett:
  • az emésztőrendszer térfogata, a hasam annyira megkönnyebbült, hogy egy hatalmas energialöketet kaptam, amivel nehéz is volt mit kezdenem: a kreativitásom úgy megnőtt, hogy volt olyan éjszaka, amikor csak kettőkor tudtam lefeküdni, addig ébren tartottak az ötleteim és az induló EMK-kurzusom körüli várakozás, hogy a kisfilmem elkészültéig nem tudtam lefeküdni. Tudtam, hogy csak forgolódnék, és a filmet "forgatnám" a fejemben.
Hangsúlyozom, hogy léböjtölést első próbálkozóknak mindenképpen szakértő támogatással javaslok belgyógyász, orvos kísérésében. A fentieket elsősorban olyanoknak szánom, akik felügyelet mellett készülnek hosszabb böjtre, vagy már tapasztalt böjtölők, és éppen az elhatározást érlelik magukban és lelkileg készülnek fel a folyamatra.

TE HOGY KÉSZÜLSZ EGY KOMOLY KIHÍVÁSRA?

Ha  szeretnél az életedben lelkileg felkészülni a kihívásokra, ha megerősítenéd magadat egy számodra fontos esemény vagy folyamat előtt, és szakértő kísérőre vágysz, jelentkezz be coachingra: izabella.csordas@belsohajtoerok.hu

Tarts velem! Tégy magadért!

Megjegyzések

Legnépszerűbb