Saját fotó
Csordás Izabella PCC
coach, team coach, mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember, közgazdász

Karantén-BÖJT III. - praktikus készülődés a léböjtre

Azt, hogy az újjászületés-élmény, amiről írtam valóban létrejöhessen, nem adják ingyen. Komoly felkészülést igényelt mind lelkileg (erről itt írtam), mind a materiális előkészületek terén.  Ez az eredetileg 7+7+7 napos léböjt egyszerre kért sok előkészületet, felkészülést és átgondolást, amiket az alábbi pontokban gyűjtök össze. Időközben az időtáv megváltozott, alább megtudod, miért.

  • bevásárlás - a búzafűlé, almalé, zöldséglé, zöldségleves (mégha víztisztává szűrt is) és a kétesen hangzó rizsnyák, valamint a csalántea napi adagjának előállítása komoly konyhai mutatványt és sok értékes alapanyag beszerzését jelenti. Szóval nem lesz kevesebb a mosogatnivaló. A konyhánál tartva pedig mivel hősnek gondolom magam, iderakom: böjt mellett párhuzamosan gyerekeknek és férjnek is főzni extra adag önfegyelmet és kitartást hoz a konyhára. Na, ebből én a 7 napnyi adagból 3-ról le is mondtam azzal, hogy a mélyhűtőhöz fordultam ebédidőben segítségért: korábban elkészített ételek, vagy gyorsfagyasztott áru fogyott, és adott helyet a hamarosan érő sok finom gyümölcsnek és zöldségnek.
    Ja, és még a gyógyszertári keserűsóról nem is beszéltem. Az is jól indokolt célpontot adott az egyik délelőtti sétának.
  • napirend - a napirend átgondolása kulcsfontosságú. Nekem nagy támasz volt, hogy van sajátélményem szakértő segítséggel támogatott 7 napos böjti elvonulásról, és most időt szántam a részletek felidézésére.
    A napirend a kitartást támogatja, a fegyelmet erősíti, mert tudom, hogy a nap melyik pontján mi jön el. Így nem véget nem érő éhezést érzékelek, hanem megtartottságot. Arról nem is beszélve, hogy a délutáni pihenő önmagamnak való kötelező előírása biztonságérzetet is ad és hozzásegít a kiegyensúlyozottsághoz és a regenerációhoz. Egyébként a kisgyerekekkel szerencsém is van: ez annyit jelent, hogy délután és este is lefekszem velük együtt aludni. Aztán vagy sikerül elaludnom, vagy olvasok. A lényeg: pihenek (ja, ha hagynak :) ),
  • kételyek - lehet, hogy ingerlékenyebb leszek a gyerekekkel?, lehet, hogy nem lesz elég erőm a munkához?, mi van, ha most kap el a koronavírus?, mi van, ha most kapok oltást?, lehet, hogy nem fogok tudni majd sportolni? - ezeket ki kellett veséznem:
    1. ingerlékenység - előbb-utóbb böjt nélkül is ingerlékeny leszek a gyerekekkel, mert annyira szükségem van önmagamra. Inkább essek túl ezen most, és bízom egy megkönnyebbülésben. Ebből a szempontból az első 7 nap, amikor sokszor valóban küzdöttem az éhséggel nehéz volt, de nem voltam sokkal ingerlékenyebb, bár beszélgettem velük arról, hogy anyával most mi lesz, és hogy szeretnék tőlük is támogatást kapni. Amióta nem vagyok éhes (kb. a léböjt 2. napja óta), azóta egészen kisimultam. A felépítő étrend ideje még kihívás lesz, mert ott emlékeim szerint visszajön majd az étvágyam, de kímélve és szoktatva a patyolatra mosott emésztőrendszeremet csak visszafogottan eszem majd.
    2. munkabírás - számomra a víz és a hidratáltság az egyik legfőbb energiaforrás amúgy is - most legalább 3 liter kötelezően fogyasztandó, illetve a cukorszintemre kell figyelnem, amit alkalmanként egy kis kanál mézzel megsegítek ezekben a napokban. Ezek segítik a normál teherbírást. A fizikai velejárók: fejfájás, ami engem elkerül, a szédülés, ami előfordul főleg délután, a lassúság, lelassult reakcióidő (háromszor körülnézek, mielőtt átmegyek az úton), a gyakori hasmenés persze nem kellemesek, de én minden alkalommal arra gondolok, hogy most tisztul belőlem az évek alatt felhalmozott sok méreg és szükségtelen anyag. Van, hogy egyszerűen ezek segítenek engem beljebb a "levés" állapotába, a "csinálás és akarás" helyett. Könnyebben engedem most meg a gyerekeknek és magamnak is, hogy este együtt végignézzünk egy mesét.
    3. fizikai legyengülés - betegségnek való kitettség - ez ebben a pandémiában komoly kérdés, nem babra megy, és bár pozitív érzéseim voltak és vannak és egyre jobban tanulom, hogy ezekre hallgatnom kell, én is utánanéztem, hogy mi tudható minderről. Egy belgyógyász főorvossal készült videóinterjú, és némi utánaolvasás (például itt) meggyőzött, hogy valóban jó vágányon vagyok: az immunrendszer erősítésének egy hatékony módját választottam akkor, amikor a térdem megfájdult, és kímélésből úgy döntöttem, hogy felhagyok a heti 2-3-szori futással. Így meggyőződtem arról is, hogy a böjt az idei egyik fő fókuszomat, az egészségem megőrzését maximálisan támogatja.
      Amikor megkaptam a hírt, hogy húsvét hétfő alkalmából oltást is kapok, akkor azért orvosi megerősítést kértem, hogy a problémamentes böjtöm befejezhető. Itt ismét visszautalok ennek a húsvéti böjtnek az összetett szimbolikájára: aznap, amikor a léböjt utolsó napjára az az elképzelés, hogy az emésztőrendszerem megtisztul, nemcsak az immunrendszerem általános védettségéről számolhatok majd be, hanem egy extra védettségről is (amiből számomra, utazáskedvelőként és -szervezőként a legfontosabb most az útlevél-jelleg).
      Aztán az oltást követően mindketten kidőltünk: a férjem is, én is. Én kevésbé, egy kis hidegrázással megúsztam, és tudtam tartani a frontot itthon, míg a férjem egy napig fel sem tudott állni az ágyból. Így felbuzdulva az immunrendszerem sikerén, és élvezve a böjt áldásos hatásait, úgy döntöttem, hogy még meghosszabbítom ezt a folyamatot vasárnapig, azaz 7 helyett 13 napig tartom. Azt hiszem, menni fog. Éhes nem vagyok, de vágyom már az ízekre (a hedonista énem nem ment nyugdíjba). Meglátjuk. 
    4. sportolás -  az elvonulásról hozott és a tavalyi tavaszi karanténban megélt tapasztalatomra építettem, amikor úgy döntöttem, hogy minden reggel tornázom - emelve a tétet: most ezt már a leépítő diéta idején elkezdtem és a felépítő diéta idején is folytatni fogom.
      Kombinálom a szabadtáncot (sok élményanyaggal a kontakt tánc tanári képzésemből és a Napindítóból, amit a tavaszi karanténban tavaly minden nap csináltam), a Body Artot - ebből is különösen a jógából sokaknak ismert napüdvözletet (tegnap hóüdvözletet), hasizomgyakorlatokkal, végig légzésfókuszt tartva. Ez vagy egy órás program reggel. Utána majdnem minden nap kimegyek kiadós, legalább 5-10 km-es sétára a gyerekekkel. Ha délelőtt dolgozom, délután teszem ezt meg velük, hogy a napi mozgás mindenképpen meglegyen.

Ha kedvet kaptál ezek alapján a böjtöléshez, keresd, pontosítsd a saját fókuszodat, ahogy itt is javaslom, és keress szakértő támogatást (orvosi hátteret, vagy böjtös házat, hátha hamarosan tényleg lehet elvonulni). Ha pedig lelki támogatásra vágysz, keress bátran.

TE HOGY VAGY ÖNAZONOS?

Ha szeretnél az életedben testileg-lelkileg megújulni, önazonosabban élni, és szívesen fogadsz egy objektív kísérőt, jelentkezz be coachingra: izabella.csordas@belsohajtoerok.hu

Tarts velem! Tégy magadért!

Megjegyzések

Legnépszerűbb